Friday, October 22, 2010

Kisah Monyet Dan Angin

Posted by Ash at 3:13 PM 0 comments Links to this post
Tersebutlah kisah, ada seekor monyet yang berpaut di sebuah pokok. tanpa disedarinya, ada tiga jenis angin yang sedang melihat monyet tersebut iaitu angin ribut, angin taufan dan angin tornedo. mereka masing2 sedang mencabar sesama sendiri siapa yang boleh menjatuhkan monyet comel tersebut. mulalah si angin ribut mulakan tiupannya. Pheww.... Pheww...Pheww, si angin ribut meniup. melihatkan ada angin, sang monyet kuat berpaut di dahan pokok. sehinggalah si angin ribut putus asa lalu kembali pada si angin taufan dan tornedo. mereka ketawa kerana melihat si angin ribut pulang dengan hampa. kemudian, bermulalah pula cubaan si angin taufan. dengan kuatnya, angin taufan meniup sehingga berpusing2. sang monyet semakin kuat berpaut pada dahan pokok bagi mengelakkan ia jatuh. setelah beberapa ketika, si angin taufan kembali juga dalam keadaan yang hampa. apa lagi, si tornedo ketawa terbahak2. akhirnya, si tornedo dengan bangganya menggunakan kuasa tornedonya yang hebat dan sangat kuat itu dengan harapan monyet itu akan jatuh tersembam di tanah. semakin kuat angin tornedo, semakin kuat dan erat sang monyet berpegang pada dahan pokok tersebut. si tornedo pulang dalam keadaan yang sangat hampa dan kecewa. tiba2 datang la si angin sepoi2 bahasa untuk mencuba nasib. abang2nya ketawa terbahak2 melihatkan keinginan adik mereka yang ingin menjatuhkan sang monyet. si angin sepoi2 bahasa pun mula meniup dengan lemah longlai. sang monyet berasa sangat selesa dengan angin sepoi2 bahasa lalu tertidur dan akhirnya terlepaslah pegangan sang monyet pada dahan pokok dan jatuhlah sang monyet itu ke tanah. sekian... ehh..nanti dulu...hehe..tau tak apa pengajaran yang ingin disampaikan dalam cite ni? ini bukan sekadar cerite tapi mempunyai makna tersirat. sebenarnya kisah di atas ini mempunyai kaitan yang sgt2 rapat dengan kita sebagai manusia. hidup kita penuh ujian bukan? haa..jangan ingat ujian itu kesusahan semata. hakikatnya kesenangan yang kita ada juga adalah ujian. malah lebih bahaya kerana ianya tak nampak oleh kita. stuju dengan saya? kita selalu akan kembali kepada fitrah, iaitu kembali pada Allah bila kita menghadapi kesusahan bukan? tapi berapa ramai antara kita yang mengingati Allah ketika kita dalam keadaan senang lenang? tak ramai...tak ramai. bila kita ditimpa kesusahan, kesempitan dan kesedihan, Allah lah tempat kita mengadu, memohon pertolongan. dada ini terasa sempit, tidak tenang, gelisah, susah dan menangis bila datangnya sesuatu ujian. namun ia sebenarnya satu petanda menunjukkan Allah sayang pada kita. malah lebih sayang pada kita. kerana Dia sentiasa menunggu2 hambaNya meminta2, merayu2 pada Dia. semakin banyak ujian/mehnah yang kita terima sebenarnya semakin dekat kita dengan Allah. seperti mana kisah monyet di atas, semakin kuat angin yang diterimanya, semakin kuat sang monyet berpaut pada dahan pokok. Firman Allah:Sesungguhnya, orang-orang yang berkata "Tuhan kami adalah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat-malaikat akan turun kepada mereka (dengan berkata), "Janganlah kamu berasa takut dan janganlah kamu bersedih hati, dan bergembiralah kamu dengan (memperoleh) syurga yang telah dijanjikan kepadamu." (Al-Fussilat 41:30)

Thursday, October 21, 2010

20.10.2010 Catat sejarah

Posted by Ash at 11:20 AM 0 comments Links to this post

Hari ini dalam sejarah...aku dan hawa terlantar dekat rumah...ni semua gara-gara semalam...lepas je balik dari klinik ktorg singgah di nadyla..hawa dh terlewat makan..dia dh kena medu(gastrik bahasa doc)...lepas makan terus ktorg balik..smpai je kat parking...hawa xleh nk jalan..terus terkulai..kelam kabut ktorg dibuatnya..ktorg cube buat mcm biase...urut mana-mana part yg leh legakan dia..tapi adk syu dh warning siap2 kat aku..jangan sentuh hawa..nti aku yg xleh nk jalan..tapi aku degil jugak..kesian tgk dia..aku urutlah kaki dia...xsmpai 15 minit..dada aku dh sesak...kaki n tangan dah sejuk...xtahu dh nk wat ape..nk berdiri pun xlarat dh...terus aku terduduk kat tepi kereta...dh xterlarat...nafas pun dh tercungat2...dalam 2 jam ktorg terpaksa duk kat situ...tgu sampai hawa sedar..dalam 12.30 am..br lah ktorg naik..dalam keadaan terhuyung hayang..kami gagahkan jugak bawak hawa naik...smpai je atas umah..aku dh xleh nk jalan..nasib smpai jugak dalam bilik..terus baring..dada sakit sangat..nk nangis pun ade...satu tubuh aku sakit...napelah berat sangat sakit kali ini...smpai malam tu aku xleh lena..asyik terjaga je..smpai ke subuh...subuh tu buat hal lg..lg teruk..xleh nk bangun..macam lumpuh setengah badan...aku amik keputusan untuk mc je..kami pun tido sampai 9 lebih..smpai tengahari..br pg klinik..ubat yg hawa dapat sama ngan ubat yg aku dapat semalam..aduh ubat tu mcm xder kesan sgt..nasib jumpe ubat yg mase hawa masuk HKL dulu...makan ubat tu..terus tido..smpai asar..bangun asar tu dh okes sikit..dh leh gelak2..lepas ni aku xmo dh urut org..nk jaga makan...xnk dh rase sakit macam ni...serik dh aku...hehehe...malam ni sakit telinga dengar adk syu beletir...apepun dengar je ar...demi kebaikan bersama...lepas ni xleh degil2..masuk waktu makan...kena makan...

Monday, October 18, 2010

18.10.2010 Takdir Penentu Segalanya..

Posted by Ash at 9:59 AM 0 comments Links to this post

Hari ini merupakan satu hari yang tidak pernah aku sangka dan jangka…segalanya perancangan Allah..Allah tunjukan aku jalan…jalan yang sepatutnya aku pilih… semalaman aku fikir…adakah perlu aku berterus terang atau aku perlu lupakan sahaja…dengan kata lain tipu diri sendiri…terdetik dihati ini satu perkataan yang membuatkan aku yakin…yakin dengan keputusan yang bakal aku ambil… “Beri peluang pada diri sendiri dan diri insan itu..”.

Dengan keputusan yg aku ambil..aku cube mencari kepastian..mencari jawapan dari insan itu…bermula dengan usikan dan gurauan…akhirnya dia mengaku..begitu juga dengan diri aku…aku cube memberi ruang dalam hati ini..untuk insan itu..walaupun aku pernah tutup pintu hati ini..setelah kerap kali dikecewakan…aku jadi hilang keyakinan buat insan bernama lelaki…

Tapi kali ini..entah bagaimana..dia berjaya membuat aku tersayang kat dia..hahaha terjatuh hati kat dia, haha lawak pun ade..termakan kata-kata sendiri..malu jugak aku..dia pun sama…selalu kawan-kawan kenenkan ktorg..tapi diorg xtahu pun ktorg dh jadi…xperlu amik masa yang lama…aku pun terkejut..just satu hari..puas kami bincang..pertimbangkan ape yang patut..n luah ape yang ade dihati masing2…akhirnya keputusan kami ambil…buat masa ni kawan n kenal hati budi masing-masing…belajar terima kelebihan dan kekurangan masing-masing…

Alhamdulilah..hati ini boleh menerimanya…aku cube belajar terima kelebihan dan kekurangan dirinya…aku belajar untuk kenal diri dia sebenar-benarnya..bukan satu yang mudah untuk mengenali insan bernama lelaki ini..tapi kami dah sepakat..buat masa ini biarlah dirahsiakan dulu...sampai masa yang sesuai..kami akan bagitau kat kawan-kawan...insyaAllah..dan andai ade jodoh kami...alhamdulilah..semoga pilihan aku kali ini..adalah tepat..pilihan yang Allah telah tetapkan di luh mahfuz...insyaAllah dan semoga jodoh kami sehingga ke akhir hayat kami...ameen....

Ratu Syahadah

51100 Kuala Lumpur...

Friday, October 22, 2010

Kisah Monyet Dan Angin

Tersebutlah kisah, ada seekor monyet yang berpaut di sebuah pokok. tanpa disedarinya, ada tiga jenis angin yang sedang melihat monyet tersebut iaitu angin ribut, angin taufan dan angin tornedo. mereka masing2 sedang mencabar sesama sendiri siapa yang boleh menjatuhkan monyet comel tersebut. mulalah si angin ribut mulakan tiupannya. Pheww.... Pheww...Pheww, si angin ribut meniup. melihatkan ada angin, sang monyet kuat berpaut di dahan pokok. sehinggalah si angin ribut putus asa lalu kembali pada si angin taufan dan tornedo. mereka ketawa kerana melihat si angin ribut pulang dengan hampa. kemudian, bermulalah pula cubaan si angin taufan. dengan kuatnya, angin taufan meniup sehingga berpusing2. sang monyet semakin kuat berpaut pada dahan pokok bagi mengelakkan ia jatuh. setelah beberapa ketika, si angin taufan kembali juga dalam keadaan yang hampa. apa lagi, si tornedo ketawa terbahak2. akhirnya, si tornedo dengan bangganya menggunakan kuasa tornedonya yang hebat dan sangat kuat itu dengan harapan monyet itu akan jatuh tersembam di tanah. semakin kuat angin tornedo, semakin kuat dan erat sang monyet berpegang pada dahan pokok tersebut. si tornedo pulang dalam keadaan yang sangat hampa dan kecewa. tiba2 datang la si angin sepoi2 bahasa untuk mencuba nasib. abang2nya ketawa terbahak2 melihatkan keinginan adik mereka yang ingin menjatuhkan sang monyet. si angin sepoi2 bahasa pun mula meniup dengan lemah longlai. sang monyet berasa sangat selesa dengan angin sepoi2 bahasa lalu tertidur dan akhirnya terlepaslah pegangan sang monyet pada dahan pokok dan jatuhlah sang monyet itu ke tanah. sekian... ehh..nanti dulu...hehe..tau tak apa pengajaran yang ingin disampaikan dalam cite ni? ini bukan sekadar cerite tapi mempunyai makna tersirat. sebenarnya kisah di atas ini mempunyai kaitan yang sgt2 rapat dengan kita sebagai manusia. hidup kita penuh ujian bukan? haa..jangan ingat ujian itu kesusahan semata. hakikatnya kesenangan yang kita ada juga adalah ujian. malah lebih bahaya kerana ianya tak nampak oleh kita. stuju dengan saya? kita selalu akan kembali kepada fitrah, iaitu kembali pada Allah bila kita menghadapi kesusahan bukan? tapi berapa ramai antara kita yang mengingati Allah ketika kita dalam keadaan senang lenang? tak ramai...tak ramai. bila kita ditimpa kesusahan, kesempitan dan kesedihan, Allah lah tempat kita mengadu, memohon pertolongan. dada ini terasa sempit, tidak tenang, gelisah, susah dan menangis bila datangnya sesuatu ujian. namun ia sebenarnya satu petanda menunjukkan Allah sayang pada kita. malah lebih sayang pada kita. kerana Dia sentiasa menunggu2 hambaNya meminta2, merayu2 pada Dia. semakin banyak ujian/mehnah yang kita terima sebenarnya semakin dekat kita dengan Allah. seperti mana kisah monyet di atas, semakin kuat angin yang diterimanya, semakin kuat sang monyet berpaut pada dahan pokok. Firman Allah:Sesungguhnya, orang-orang yang berkata "Tuhan kami adalah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat-malaikat akan turun kepada mereka (dengan berkata), "Janganlah kamu berasa takut dan janganlah kamu bersedih hati, dan bergembiralah kamu dengan (memperoleh) syurga yang telah dijanjikan kepadamu." (Al-Fussilat 41:30)

Thursday, October 21, 2010

20.10.2010 Catat sejarah

Hari ini dalam sejarah...aku dan hawa terlantar dekat rumah...ni semua gara-gara semalam...lepas je balik dari klinik ktorg singgah di nadyla..hawa dh terlewat makan..dia dh kena medu(gastrik bahasa doc)...lepas makan terus ktorg balik..smpai je kat parking...hawa xleh nk jalan..terus terkulai..kelam kabut ktorg dibuatnya..ktorg cube buat mcm biase...urut mana-mana part yg leh legakan dia..tapi adk syu dh warning siap2 kat aku..jangan sentuh hawa..nti aku yg xleh nk jalan..tapi aku degil jugak..kesian tgk dia..aku urutlah kaki dia...xsmpai 15 minit..dada aku dh sesak...kaki n tangan dah sejuk...xtahu dh nk wat ape..nk berdiri pun xlarat dh...terus aku terduduk kat tepi kereta...dh xterlarat...nafas pun dh tercungat2...dalam 2 jam ktorg terpaksa duk kat situ...tgu sampai hawa sedar..dalam 12.30 am..br lah ktorg naik..dalam keadaan terhuyung hayang..kami gagahkan jugak bawak hawa naik...smpai je atas umah..aku dh xleh nk jalan..nasib smpai jugak dalam bilik..terus baring..dada sakit sangat..nk nangis pun ade...satu tubuh aku sakit...napelah berat sangat sakit kali ini...smpai malam tu aku xleh lena..asyik terjaga je..smpai ke subuh...subuh tu buat hal lg..lg teruk..xleh nk bangun..macam lumpuh setengah badan...aku amik keputusan untuk mc je..kami pun tido sampai 9 lebih..smpai tengahari..br pg klinik..ubat yg hawa dapat sama ngan ubat yg aku dapat semalam..aduh ubat tu mcm xder kesan sgt..nasib jumpe ubat yg mase hawa masuk HKL dulu...makan ubat tu..terus tido..smpai asar..bangun asar tu dh okes sikit..dh leh gelak2..lepas ni aku xmo dh urut org..nk jaga makan...xnk dh rase sakit macam ni...serik dh aku...hehehe...malam ni sakit telinga dengar adk syu beletir...apepun dengar je ar...demi kebaikan bersama...lepas ni xleh degil2..masuk waktu makan...kena makan...

Monday, October 18, 2010

18.10.2010 Takdir Penentu Segalanya..

Hari ini merupakan satu hari yang tidak pernah aku sangka dan jangka…segalanya perancangan Allah..Allah tunjukan aku jalan…jalan yang sepatutnya aku pilih… semalaman aku fikir…adakah perlu aku berterus terang atau aku perlu lupakan sahaja…dengan kata lain tipu diri sendiri…terdetik dihati ini satu perkataan yang membuatkan aku yakin…yakin dengan keputusan yang bakal aku ambil… “Beri peluang pada diri sendiri dan diri insan itu..”.

Dengan keputusan yg aku ambil..aku cube mencari kepastian..mencari jawapan dari insan itu…bermula dengan usikan dan gurauan…akhirnya dia mengaku..begitu juga dengan diri aku…aku cube memberi ruang dalam hati ini..untuk insan itu..walaupun aku pernah tutup pintu hati ini..setelah kerap kali dikecewakan…aku jadi hilang keyakinan buat insan bernama lelaki…

Tapi kali ini..entah bagaimana..dia berjaya membuat aku tersayang kat dia..hahaha terjatuh hati kat dia, haha lawak pun ade..termakan kata-kata sendiri..malu jugak aku..dia pun sama…selalu kawan-kawan kenenkan ktorg..tapi diorg xtahu pun ktorg dh jadi…xperlu amik masa yang lama…aku pun terkejut..just satu hari..puas kami bincang..pertimbangkan ape yang patut..n luah ape yang ade dihati masing2…akhirnya keputusan kami ambil…buat masa ni kawan n kenal hati budi masing-masing…belajar terima kelebihan dan kekurangan masing-masing…

Alhamdulilah..hati ini boleh menerimanya…aku cube belajar terima kelebihan dan kekurangan dirinya…aku belajar untuk kenal diri dia sebenar-benarnya..bukan satu yang mudah untuk mengenali insan bernama lelaki ini..tapi kami dah sepakat..buat masa ini biarlah dirahsiakan dulu...sampai masa yang sesuai..kami akan bagitau kat kawan-kawan...insyaAllah..dan andai ade jodoh kami...alhamdulilah..semoga pilihan aku kali ini..adalah tepat..pilihan yang Allah telah tetapkan di luh mahfuz...insyaAllah dan semoga jodoh kami sehingga ke akhir hayat kami...ameen....

Ratu Syahadah

51100 Kuala Lumpur...

 

Erti Perjalanan Hidup Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal