Tuesday, December 21, 2010

Tragedi Disember...Penuh Kenangan...

Posted by Ash at 5:11 PM 0 comments Links to this post
19.12.2010 catat sejarah buat aku..dah lah tu first time kuar berdua ngan Dia..dia ajak aku pg umah abg n akk dia kat klang..punye lah takut asalnya..tp alhamdulilah..diorg layan aku mcm adk diorg..syukur sangat sb diorg leh terima aku yang serba kekurangan ini....

Tp ari tu banyak sgt tragedi..dengan keta dia tetibe rosak...kena tukar keta lg mse nk g jalan..hehehe..tu ar dugaan yang kitorg kena tempohi..tp aku tetap happy..lagi happy bile layan kerenah si comey anak buah dia..walaupun aku ni jenis kurang sikit ngan dak2..tp ok r ngan si anje tu..best layan dia walaupun letih nk jawab ape dia taye...hehe...

Tapi yang aku paling suka..aku mula kenal dia jenis yang mcm mana....baru aku nampak perangai dia sikit..tp aku respect r..sb dia leh sabar gak ngan kerenah aku...haha..aku kn degil bin degul...tp skali dia tinggikan sore..entah tetibe je feeling lebih...mula ar nk wat pakatan diam sedunia..hahaha..tp xlame yer..mn leh diam lame2..aku gak yg xtahan nti....

Baru ni baru plan xmo msj or chat seminggu..nk tgk jd mcm mn...baru satu hari.hati dh liba libu..xsenang duduk..last2 aku yg mengalah...dia tahan konon..xder makna yer..satu hr br xmsj..bertimbun soklan dia kumpul...hahaha...

Mmg aku xleh r serender...teruk kn mcm ni...tu xnikah lg..kalu dh nikah...jgn nk tinggal aku..hohoho..xsanggup nk duk umah sorg...dengan kate lain..mmg aku penakut kot..hahahaha....cian ar kat dia..mana2 nk pg..kena bawak aku...

erm..sebelum aku terlupe..minggu depan aku ke gambang..ade family day..dr aku xmo pg..last2 terbukak jugak pintu hati ni..gara2 akk ipar dia pujuk..hehe..bersedia ar aku..tuk jumpe bakal mak n bapak mentua..war..takut gak..seram sejuk je aku rase...tp ape pun kena tempoh jugak kan...bkn mak ayah dia je..tp semua adk beradik dia..tawakal je ar, semoga diorg terima aku seadanya..mcm anak dia terima aku..n aku terima cyg aku tu..amin.....

p/s- takut xabis2..nk leh smpai ari jumaat ni..abis ar kepala aku duk pikir...hehehe...

finish 5.10 pm.... 21/12/2010....selasa...

Monday, December 20, 2010

Inilah Makna Bahagia...

Posted by Ash at 11:05 AM 0 comments Links to this post
Alhamdulilah aku bahagia sekarang..dh banyak dugaan Allah bg pada diri ini..aku bersyukur padamu ya Allah..engkau bagi aku kecapi bahagia ini...aku harap biar lah bahagia ini smpai ke akhir hayatku..dan biarlah smpai ke syurga...aku percaya pada janji Allah..setiap yg dia bg tu pasti ade hikmahnya..diri ini amat kekurangan..dan aku sentiasa berusaha untuk mengubah jadi baik..dan kalau boleh lagi baik dr sekarang..biar di katekan kolot atau ketinggalan..asal aku bahagia ngan cara aku skg..
p/s = "Ketahuilah dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang."
Ratu Syahadah - 20/12/2010...

Monday, December 06, 2010

Kisah Cinta Seekor Burung…

Posted by Ash at 3:43 PM 0 comments Links to this post

Bismillahirrahmanirrahim.....

Sebuah kisah benar yang berlaku dalam dunia haiwan. Kisah percintaan seekor burung yang berjaya membuka minda manusia bahawa haiwan juga mempunyai perasaan. Cerita ini berkisar tentang detik-detik terakhir cinta seekor burung yang sempat diabadikan oleh seorang jurugambar yang kebetulan berada di situ. Mari sama-sama menghayati kisah cinta ini…

Nun jauh di sana kelihatan seekor burung betina mengalami kecederaan parah sedang terlantar di atas jalan. Dia dilanggar kenderaan ketika terbang pada paras yang terlalu rendah.

Dalam kekalutan itu, kekasihnya Si Jantan datang dengan membawa sedikit makanan.

Si Jantan tidak tahu mahu lakukan apa lagi selain memberikan kekasihnya sedikit makanan yang ada. Dengan susah payah dia cuba menyuapkan makanan itu kepada kekasih kesayangannya. Namun dia terkejut kekasihnya semakin lemah dan terus diam..

Dengan perasaan penuh gelisah dia cuba memanggil-manggil kekasihnya yang terkujur kaku. Cuba sedaya-uapaya menggerakkannya dengan perlahan-lahan…

“Awak…bangunlah! Bangunlah awak!”

Tangisan si burung jantan mula kedengaran…tetapi kekasihnya itu langsung tidak bergerak lagi.

Si burung terus menangis dan menangis disamping kekasih kesayangannya..

Sehingga akhirnya dia sedar, tiada apa lagi yang mampu dilakukan..Kekasih kesayangannya telah meninggal dunia buat selama-lamanya…Dia termenung panjang menahan sebak di dada.

Berjuta manusia dari Amerika, Europe dan India menangis melihat gambar-gambar yang menyayat ini. Begitulah yang dinyatakan oleh jurufoto yang mengambil gambar ini. Adakah kita masih rasa haiwan sedikit pun tidak mempunyai sebarang perasaan?

Friday, November 26, 2010

Demam Rindu Kot..hahahah

Posted by Ash at 11:18 AM 0 comments Links to this post
Balik je dari kampung baru ni....tetibe je badan aku panas...kepala aku xyah nk cakap ar...mmg pening sgt2...haritu..just pagi je aku makan....mmg xder selera lgsg nk makan...balik keje ptg tu terus je aku baring..lepas solat magrib aku dh xleh nk bangun..Duk baring je...smpai ar ade satu msj masuk...mase tu dik syu n hawa dh bising2..suh aku g klinik...tp aku kan..mmg degil..opps...bkn degil ar..xdengar kata je...lalalala....si DIA pun sama...paksa aku suh g klinik...mula2 ok lagi..tp bile aku makin degil..dia dh start marah kat aku...huhuhu...time tu sedih sgt2..siap berair dh mata..tp cover punye pasal..kate mata pedih...hahahaha lawak sungguh mase tu...last2 aku pg jugak klinik...phone aku sengaja tinggalkn..mls nk reply msj DIA..lepas selesai g klinik..ktorg terus blik..n sempat aku check msj...si DIA anto lg taye pg xklinik..pun aku xbalas...maybe aku kecik hati lg kot..hahahaha..poyo je ayat...lepas makan ubat..aku xlarat dh..aku tido jap..sb ubt tu..lepas 20 minit br leh makan....lepas aku bangun..hawa citer..ade org taye aku ok ke x..bkn nk call sendiri..suh org lain call..geram gak mase tu..hahahaha....tp syg punye pasal..aku msj gak..hahaha..report ar ape yg patut...:)
Ratu Syahadah 2007...26/11/2010...jumaat..11.23am...

Cadburry Pengubat Demam Ku....

Posted by Ash at 10:21 AM 0 comments Links to this post
Selasa tu aku mc..sb mlm tu aku demam..doc bg mc..konon suruh rest ar..padahal xder ye..aku xleh tido pun..duk tgk tv jer..bosan pun ade...ptg tu..aku dapat Call dr si DIA...dh ade depan umah..nk bg cadburry kat org demam...hahaha..suke yer mase tu...xtau nk letak muka kat mana mase tu..blushing gile mase amik cadburry tu..hehehe....dlm hati Allah je tahu..happy yer aku....thank sgt2..wat org happy...hihihi..cadburry ni mmg sengaja aku mintak..konon wat ubat..xsangka lak DIA bg betul2..hehe..tp siap kena wat perjanjian tu..tp xpe asal dpt cadburry aku sanggup je..hehehe..dik syu n hawa siap main2 ag..cakap tu ubat paling mujarab..hampeh tul ar..tp mungkin jugak kot..hahaha...
p/s - lain kali leh wat ag kan...lalalalala....
Ratu Syahadah...26/11/2010...11.36am..jumaat...

Friday, November 12, 2010

For the Rest of My Life

Posted by Ash at 11:09 AM 0 comments Links to this post
I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you

I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together eternally
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you

I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you

I know that deep in my heart

Monday, November 01, 2010

Jangan Mencari Terlalu Sempurna

Posted by Ash at 9:03 AM 1 comments Links to this post

BUAT PEDOMAN BERSAMA.

Jika kamu memancing ikan.... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu.... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.... Karena ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga ......... Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang... Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya.... Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja.... Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu....

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu.... Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang.... Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya.... Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa.... Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya. Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain.. Terlalu ingin mengejar kelezatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain. Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang ain Kamu juga yang akan MENYESAL....

p/s - kesempurnaan bukan pada rupe..bukan pada harta..tp pada akhlak,peribadi dan agamanya...aku terima dia seadanya...:)

Friday, October 22, 2010

Kisah Monyet Dan Angin

Posted by Ash at 3:13 PM 0 comments Links to this post
Tersebutlah kisah, ada seekor monyet yang berpaut di sebuah pokok. tanpa disedarinya, ada tiga jenis angin yang sedang melihat monyet tersebut iaitu angin ribut, angin taufan dan angin tornedo. mereka masing2 sedang mencabar sesama sendiri siapa yang boleh menjatuhkan monyet comel tersebut. mulalah si angin ribut mulakan tiupannya. Pheww.... Pheww...Pheww, si angin ribut meniup. melihatkan ada angin, sang monyet kuat berpaut di dahan pokok. sehinggalah si angin ribut putus asa lalu kembali pada si angin taufan dan tornedo. mereka ketawa kerana melihat si angin ribut pulang dengan hampa. kemudian, bermulalah pula cubaan si angin taufan. dengan kuatnya, angin taufan meniup sehingga berpusing2. sang monyet semakin kuat berpaut pada dahan pokok bagi mengelakkan ia jatuh. setelah beberapa ketika, si angin taufan kembali juga dalam keadaan yang hampa. apa lagi, si tornedo ketawa terbahak2. akhirnya, si tornedo dengan bangganya menggunakan kuasa tornedonya yang hebat dan sangat kuat itu dengan harapan monyet itu akan jatuh tersembam di tanah. semakin kuat angin tornedo, semakin kuat dan erat sang monyet berpegang pada dahan pokok tersebut. si tornedo pulang dalam keadaan yang sangat hampa dan kecewa. tiba2 datang la si angin sepoi2 bahasa untuk mencuba nasib. abang2nya ketawa terbahak2 melihatkan keinginan adik mereka yang ingin menjatuhkan sang monyet. si angin sepoi2 bahasa pun mula meniup dengan lemah longlai. sang monyet berasa sangat selesa dengan angin sepoi2 bahasa lalu tertidur dan akhirnya terlepaslah pegangan sang monyet pada dahan pokok dan jatuhlah sang monyet itu ke tanah. sekian... ehh..nanti dulu...hehe..tau tak apa pengajaran yang ingin disampaikan dalam cite ni? ini bukan sekadar cerite tapi mempunyai makna tersirat. sebenarnya kisah di atas ini mempunyai kaitan yang sgt2 rapat dengan kita sebagai manusia. hidup kita penuh ujian bukan? haa..jangan ingat ujian itu kesusahan semata. hakikatnya kesenangan yang kita ada juga adalah ujian. malah lebih bahaya kerana ianya tak nampak oleh kita. stuju dengan saya? kita selalu akan kembali kepada fitrah, iaitu kembali pada Allah bila kita menghadapi kesusahan bukan? tapi berapa ramai antara kita yang mengingati Allah ketika kita dalam keadaan senang lenang? tak ramai...tak ramai. bila kita ditimpa kesusahan, kesempitan dan kesedihan, Allah lah tempat kita mengadu, memohon pertolongan. dada ini terasa sempit, tidak tenang, gelisah, susah dan menangis bila datangnya sesuatu ujian. namun ia sebenarnya satu petanda menunjukkan Allah sayang pada kita. malah lebih sayang pada kita. kerana Dia sentiasa menunggu2 hambaNya meminta2, merayu2 pada Dia. semakin banyak ujian/mehnah yang kita terima sebenarnya semakin dekat kita dengan Allah. seperti mana kisah monyet di atas, semakin kuat angin yang diterimanya, semakin kuat sang monyet berpaut pada dahan pokok. Firman Allah:Sesungguhnya, orang-orang yang berkata "Tuhan kami adalah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat-malaikat akan turun kepada mereka (dengan berkata), "Janganlah kamu berasa takut dan janganlah kamu bersedih hati, dan bergembiralah kamu dengan (memperoleh) syurga yang telah dijanjikan kepadamu." (Al-Fussilat 41:30)

Thursday, October 21, 2010

20.10.2010 Catat sejarah

Posted by Ash at 11:20 AM 0 comments Links to this post

Hari ini dalam sejarah...aku dan hawa terlantar dekat rumah...ni semua gara-gara semalam...lepas je balik dari klinik ktorg singgah di nadyla..hawa dh terlewat makan..dia dh kena medu(gastrik bahasa doc)...lepas makan terus ktorg balik..smpai je kat parking...hawa xleh nk jalan..terus terkulai..kelam kabut ktorg dibuatnya..ktorg cube buat mcm biase...urut mana-mana part yg leh legakan dia..tapi adk syu dh warning siap2 kat aku..jangan sentuh hawa..nti aku yg xleh nk jalan..tapi aku degil jugak..kesian tgk dia..aku urutlah kaki dia...xsmpai 15 minit..dada aku dh sesak...kaki n tangan dah sejuk...xtahu dh nk wat ape..nk berdiri pun xlarat dh...terus aku terduduk kat tepi kereta...dh xterlarat...nafas pun dh tercungat2...dalam 2 jam ktorg terpaksa duk kat situ...tgu sampai hawa sedar..dalam 12.30 am..br lah ktorg naik..dalam keadaan terhuyung hayang..kami gagahkan jugak bawak hawa naik...smpai je atas umah..aku dh xleh nk jalan..nasib smpai jugak dalam bilik..terus baring..dada sakit sangat..nk nangis pun ade...satu tubuh aku sakit...napelah berat sangat sakit kali ini...smpai malam tu aku xleh lena..asyik terjaga je..smpai ke subuh...subuh tu buat hal lg..lg teruk..xleh nk bangun..macam lumpuh setengah badan...aku amik keputusan untuk mc je..kami pun tido sampai 9 lebih..smpai tengahari..br pg klinik..ubat yg hawa dapat sama ngan ubat yg aku dapat semalam..aduh ubat tu mcm xder kesan sgt..nasib jumpe ubat yg mase hawa masuk HKL dulu...makan ubat tu..terus tido..smpai asar..bangun asar tu dh okes sikit..dh leh gelak2..lepas ni aku xmo dh urut org..nk jaga makan...xnk dh rase sakit macam ni...serik dh aku...hehehe...malam ni sakit telinga dengar adk syu beletir...apepun dengar je ar...demi kebaikan bersama...lepas ni xleh degil2..masuk waktu makan...kena makan...

Monday, October 18, 2010

18.10.2010 Takdir Penentu Segalanya..

Posted by Ash at 9:59 AM 0 comments Links to this post

Hari ini merupakan satu hari yang tidak pernah aku sangka dan jangka…segalanya perancangan Allah..Allah tunjukan aku jalan…jalan yang sepatutnya aku pilih… semalaman aku fikir…adakah perlu aku berterus terang atau aku perlu lupakan sahaja…dengan kata lain tipu diri sendiri…terdetik dihati ini satu perkataan yang membuatkan aku yakin…yakin dengan keputusan yang bakal aku ambil… “Beri peluang pada diri sendiri dan diri insan itu..”.

Dengan keputusan yg aku ambil..aku cube mencari kepastian..mencari jawapan dari insan itu…bermula dengan usikan dan gurauan…akhirnya dia mengaku..begitu juga dengan diri aku…aku cube memberi ruang dalam hati ini..untuk insan itu..walaupun aku pernah tutup pintu hati ini..setelah kerap kali dikecewakan…aku jadi hilang keyakinan buat insan bernama lelaki…

Tapi kali ini..entah bagaimana..dia berjaya membuat aku tersayang kat dia..hahaha terjatuh hati kat dia, haha lawak pun ade..termakan kata-kata sendiri..malu jugak aku..dia pun sama…selalu kawan-kawan kenenkan ktorg..tapi diorg xtahu pun ktorg dh jadi…xperlu amik masa yang lama…aku pun terkejut..just satu hari..puas kami bincang..pertimbangkan ape yang patut..n luah ape yang ade dihati masing2…akhirnya keputusan kami ambil…buat masa ni kawan n kenal hati budi masing-masing…belajar terima kelebihan dan kekurangan masing-masing…

Alhamdulilah..hati ini boleh menerimanya…aku cube belajar terima kelebihan dan kekurangan dirinya…aku belajar untuk kenal diri dia sebenar-benarnya..bukan satu yang mudah untuk mengenali insan bernama lelaki ini..tapi kami dah sepakat..buat masa ini biarlah dirahsiakan dulu...sampai masa yang sesuai..kami akan bagitau kat kawan-kawan...insyaAllah..dan andai ade jodoh kami...alhamdulilah..semoga pilihan aku kali ini..adalah tepat..pilihan yang Allah telah tetapkan di luh mahfuz...insyaAllah dan semoga jodoh kami sehingga ke akhir hayat kami...ameen....

Ratu Syahadah

51100 Kuala Lumpur...

Friday, September 24, 2010

Rebah Dan Pengharapan

Posted by Ash at 11:50 AM 0 comments Links to this post
Ya Allah.. ku Redha dengan segala ketentuanMu..
Namun hingga saat ini ku tak mampu menahan mutiara itu dari mengalir…
Hangat sebentar wajahku tatkala segalanya itu datang menyapa..
Tanpa kusedari…tanpa kupinta..
Allahhu rabbi..
Ampukan hambaMu ya Allah..
Kerana tak mampu mengharungi dugaan ini…
Kerana tak mampu menggalas amanah yang Kau beri ini dengan baik…
Sesungguhnya diriku ini sangat lemah tika mana ujian itu datang menyapa…
Kutahu amanah ini bukan milikku…tapi anugerah dariMu..
Tiada apa yang ku dambakan melainkan rahmat kasihMu yang Maha Esa..
Hanya Kau saja yang Mengetahui isi hatiku..
Aku insan lemah..
Tiada daya melainkan dengan bantuan dan pertolonganMu..
Ya Allah…kurniakan hambaMu ini kekuatan agar rebahku ini disertai dengan bangkit kembali..
Aku ingin berehat sebentar dari segala yang memenuhi fikiran ini..
Dari segala yang melanda hati ini…
Aku punya perancangan, aku punya impian agar perjalananku ini tidak terus rebah,
Agar perjalanan ku ini tak selalu lelah..
aku ingin aturkan perjalanan ku ini agar rebahku ini bangun semula…
Bukan rebah buat selama-lamanya…
Namun ku tahu,, perancanganMu ya Allah Lebih Hebat dan mengatasi segalanya..
Berilah aku kekuatan ya ALLAH…
RedhaMu ku damba, rahmatMu kupinta, kasihMu kutagih, keampunanMu kuharapkan..
Bantulah hambaMu yang lemah ini dalam meredahi duri-duri yang tertegak di atas jalanMU..
Hanya padaMu kuharap dan kuserahkan segalanya..
Amen ya RAbb..

Tuesday, September 21, 2010

Pertemuan Yang Allah Tak Izinkan....

Posted by Ash at 5:58 PM 0 comments Links to this post

Pada raya ke 7 ex smkbb plan nk jumpe..aku plan kat hazlan bistro..tp bila pg..hazlan tutup lak..terpaksalah tukar plan..ana cadangankan pg t cafe...ktorg berkumpullah kat t cafe...tapi xramai pun dalam 9 org je..best jugak leh jumpe kawan2..lame dh xlepak2 mcm tu...tp xsemua yg nk join..xpe..janji ade jugak yg sudi...byk jugak yg ktorg share2 kat situ..tukar2 citer raya..n pengalaman blik raya...

Dalam tengah best2..duk borak2...datang sorg lg kawan ktorg..tambah ar co rum ktorg..hehehe...best jugak..mamat tu lagi poyo..dh ar mase scool..aku mmg anti sikit..tp skg dh matang kan..semua dh besar..ad kerjaya masing2..ok ar...walaupun ade kawan2 kate dia belagak..bagi aku..aku xkisah pun..janji dia layan kawan2 elok n ramah je..

Nak dijadikan citer..tetibe mamat tu ajak member aku sorang tu pg karok...member sorg ag tanye ar.."ko pergi ngan sape lagi"..jawapan yg best.." aku pi 5 org..3 pempuan n 2 lelaki, n gerenti xder maksiat"...tu aku xkisah..tp yg aku kesah..name yg dia sebut dalam list lelaki bersama dia..mase tu mamat tu kate dia tgu guys tu..hati aku mase tu nk pecah je aku rase..dalam hati xmo ar jumpe..kalu jumpe ape aku nk wat..ape aku nk cakap..senyum je...?? semua ade sebati dalam kepala aku...

Tapi Allah tu maha kaya..dia xnk bg aku jumpe someone tu..jadi ktorg blik dulu..br dia dtg...syukur sangat2...sb mase tu aku xsedia lg tuk jumpe dia..next time kalu ade jodoh..insyaAllah akan jumpe lg...:)

Ratu Syahadah...

51100 Kuala Lumpur..

Tuesday, September 14, 2010

keje giler?

Posted by Ash at 11:33 PM 0 comments Links to this post
Petang raya kedua aku ngan zack beraya ke umah ilah dekat kubang parit..kesempatan itu aku guna untuk ronda2 di kampung D****** B*****...just suka2..je..kalu jumpe alhamdulilah...tp ptg tu nasib xmenyebelahi ktorg..xjumpe...ktorg pun pg r beraya umah reda n ana...mlm tu dalam keletihan..aku xlayan dh msj masuk...esk pagi ye aku br check msj dr sape..terkejut aku..bile zack kate dia dh tahu kat mn tempat tu...dl tghari zack mai amik aku...ktorg beraya umah kembar n aisha...ptg tu sempat lg aku meronda kat area tu lg...tp kali ni Allah permudahkan jalan..aku jumpe jugak..tp dada aku berdebar..Allah sj yg tahu..smpai zack tegur..nape tangan ko smpai pucat xder darah..pastu sejuk sgt tangan aku time tu..ya Allah..teruk sgt aku rase...siap cover muka ngan speck hitam yg tak tahan tu..gelak besar aku ngan zack mase tu...tp semua tu xberakhir smpai situ je..raya kelima hawa lak..nk kenal..aduh..aku kate xyah ar lalu ikut situ..degil jugak nk lalu..lalu ar..bile dh lalu..aku tunjuk je..siap nk masuk...ish2..lebih2 sungguh minah tu..tp aku tahu dia sj nk acah aku..nk suh aku gelabah..mmg aku gelabah beb...dalam dada ni macam nk pecah dh...tu ar pengalaman yg aku xleh lupe..raya tahun ni macam2 hal..yang jadi..moga dipermudahkan segalanya...dan kenangan yg smpai bile2 aku xakan lupekan...:)
Ratu Syahadah
21080 Kuala Terengganu
11.49 pm...

Monday, September 13, 2010

Izinkan Abang Nikah Satu Lagi..Boleh?

Posted by Ash at 12:57 AM 0 comments Links to this post

"Sayang, Abang minta izin untuk nikah sorang lagi," Aliyah yang sedang melipat kain, terdiam seketika.

Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak.

Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di dalam TV, sementelah TV juga dipasang.

Tapi, ahh bukanlah. TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk?

Dia menghela nafas panjang.

Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum.

Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang.

Segelas air sejuk diteguk perlahan. Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya, mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur.

Buat Lelaki, tanamkan sifat belas dan kasihan kepada wanita yang lemah

Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya.

Kini, anak-anak kian beranjak remaja dan kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin, lalu pengabisannya dia kembali kepada suaminya.

Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah.

Namun, kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

"Kau mampu Asraf, dengan gaji kau, aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga," sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

"Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis," masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah.

Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat.

Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak- anak.

Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.

"Abang , Aliyah setuju dengan permintaan Abang. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu," Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya.

Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran.

Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

"Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja, boleh?" pelik benar permintaan isterinya.

Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju.

Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan.

Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur.

Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga.

Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak.

Buat Wanita, belajarlah untuk setia kepada hanya seorang manusia iaitu suami

Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu.

Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

"Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri Abang," terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau. "Kak Aliyah yang minta," masih lembut dia memujuk Qis.

"Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?" "Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!" terkejut Asraf Mukmin.

"Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. Abang dah lama hidup dengannya. Abang faham," Qistina mengalih pandangannya.

Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua.

Heh, ini Qistina lah, jangan haraplah jika nak membuli aku.. Desis hati kecil Qistina.

Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu.

Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya.

Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah.

Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra.

Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di Masjid Putra.

Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid dan kemudiannya menghadiri majlis kuliah agama.

Membaca Al-Quran secara bertaranum itu adalah kesukaannya.

Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan.

Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji.

Menitis air matanya. Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu.

Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah.

Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.

Tit.. tit... sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya. "Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik utk Abang jadikan isteri. Qis tidak sehebat Kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama Abang."

Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.

Kepada: Asraf Mukmin, Suami yang tersayang...

Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.

Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu. Abang yang dikasihi, genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina.

Terima kasih kerana Abang membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.

01.Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan. Baju- bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tak sanggup Abang diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa Abang sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi Abang nak menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan Abang...

02.Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tahu selera Abang hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera Abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, Abang muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka. Kesian nanti, tak makan la pula anak-anak kita. Aliyah sayangkan Abang...

03.Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat Abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak-anak Abang untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung... Aliyah sayangkan Abang...

Abang yang disayangi, cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah tak terdaya. Abg lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, Abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan Abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.

Abang yang dicintai, di dalam sampul ini ada borang keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak.

Jika munajat Abang di Masjid Putra mengiayakan tindakan Abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina.

Oh ya, lupa nak cakap, Qistina telah berada di Sawarak. Menunggu Abang... Aliyah sayangkan Abg...

Tetapi jika Abg merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri Abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah... Aliyah sayangkan Abg.

Tetapi, jika Abg merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk Abang.. tolonglah bukakan pintu bilik ni. Aliyah bawakan sarapan kegemaran Abang, roti canai.. air tangan Aliyah.

Salam sayang, Aliyah Najihah binti Mohd Hazery.

Tuesday, December 21, 2010

Tragedi Disember...Penuh Kenangan...

19.12.2010 catat sejarah buat aku..dah lah tu first time kuar berdua ngan Dia..dia ajak aku pg umah abg n akk dia kat klang..punye lah takut asalnya..tp alhamdulilah..diorg layan aku mcm adk diorg..syukur sangat sb diorg leh terima aku yang serba kekurangan ini....

Tp ari tu banyak sgt tragedi..dengan keta dia tetibe rosak...kena tukar keta lg mse nk g jalan..hehehe..tu ar dugaan yang kitorg kena tempohi..tp aku tetap happy..lagi happy bile layan kerenah si comey anak buah dia..walaupun aku ni jenis kurang sikit ngan dak2..tp ok r ngan si anje tu..best layan dia walaupun letih nk jawab ape dia taye...hehe...

Tapi yang aku paling suka..aku mula kenal dia jenis yang mcm mana....baru aku nampak perangai dia sikit..tp aku respect r..sb dia leh sabar gak ngan kerenah aku...haha..aku kn degil bin degul...tp skali dia tinggikan sore..entah tetibe je feeling lebih...mula ar nk wat pakatan diam sedunia..hahaha..tp xlame yer..mn leh diam lame2..aku gak yg xtahan nti....

Baru ni baru plan xmo msj or chat seminggu..nk tgk jd mcm mn...baru satu hari.hati dh liba libu..xsenang duduk..last2 aku yg mengalah...dia tahan konon..xder makna yer..satu hr br xmsj..bertimbun soklan dia kumpul...hahaha...

Mmg aku xleh r serender...teruk kn mcm ni...tu xnikah lg..kalu dh nikah...jgn nk tinggal aku..hohoho..xsanggup nk duk umah sorg...dengan kate lain..mmg aku penakut kot..hahahaha....cian ar kat dia..mana2 nk pg..kena bawak aku...

erm..sebelum aku terlupe..minggu depan aku ke gambang..ade family day..dr aku xmo pg..last2 terbukak jugak pintu hati ni..gara2 akk ipar dia pujuk..hehe..bersedia ar aku..tuk jumpe bakal mak n bapak mentua..war..takut gak..seram sejuk je aku rase...tp ape pun kena tempoh jugak kan...bkn mak ayah dia je..tp semua adk beradik dia..tawakal je ar, semoga diorg terima aku seadanya..mcm anak dia terima aku..n aku terima cyg aku tu..amin.....

p/s- takut xabis2..nk leh smpai ari jumaat ni..abis ar kepala aku duk pikir...hehehe...

finish 5.10 pm.... 21/12/2010....selasa...

Monday, December 20, 2010

Inilah Makna Bahagia...

Alhamdulilah aku bahagia sekarang..dh banyak dugaan Allah bg pada diri ini..aku bersyukur padamu ya Allah..engkau bagi aku kecapi bahagia ini...aku harap biar lah bahagia ini smpai ke akhir hayatku..dan biarlah smpai ke syurga...aku percaya pada janji Allah..setiap yg dia bg tu pasti ade hikmahnya..diri ini amat kekurangan..dan aku sentiasa berusaha untuk mengubah jadi baik..dan kalau boleh lagi baik dr sekarang..biar di katekan kolot atau ketinggalan..asal aku bahagia ngan cara aku skg..
p/s = "Ketahuilah dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang."
Ratu Syahadah - 20/12/2010...

Monday, December 06, 2010

Kisah Cinta Seekor Burung…

Bismillahirrahmanirrahim.....

Sebuah kisah benar yang berlaku dalam dunia haiwan. Kisah percintaan seekor burung yang berjaya membuka minda manusia bahawa haiwan juga mempunyai perasaan. Cerita ini berkisar tentang detik-detik terakhir cinta seekor burung yang sempat diabadikan oleh seorang jurugambar yang kebetulan berada di situ. Mari sama-sama menghayati kisah cinta ini…

Nun jauh di sana kelihatan seekor burung betina mengalami kecederaan parah sedang terlantar di atas jalan. Dia dilanggar kenderaan ketika terbang pada paras yang terlalu rendah.

Dalam kekalutan itu, kekasihnya Si Jantan datang dengan membawa sedikit makanan.

Si Jantan tidak tahu mahu lakukan apa lagi selain memberikan kekasihnya sedikit makanan yang ada. Dengan susah payah dia cuba menyuapkan makanan itu kepada kekasih kesayangannya. Namun dia terkejut kekasihnya semakin lemah dan terus diam..

Dengan perasaan penuh gelisah dia cuba memanggil-manggil kekasihnya yang terkujur kaku. Cuba sedaya-uapaya menggerakkannya dengan perlahan-lahan…

“Awak…bangunlah! Bangunlah awak!”

Tangisan si burung jantan mula kedengaran…tetapi kekasihnya itu langsung tidak bergerak lagi.

Si burung terus menangis dan menangis disamping kekasih kesayangannya..

Sehingga akhirnya dia sedar, tiada apa lagi yang mampu dilakukan..Kekasih kesayangannya telah meninggal dunia buat selama-lamanya…Dia termenung panjang menahan sebak di dada.

Berjuta manusia dari Amerika, Europe dan India menangis melihat gambar-gambar yang menyayat ini. Begitulah yang dinyatakan oleh jurufoto yang mengambil gambar ini. Adakah kita masih rasa haiwan sedikit pun tidak mempunyai sebarang perasaan?

Friday, November 26, 2010

Demam Rindu Kot..hahahah

Balik je dari kampung baru ni....tetibe je badan aku panas...kepala aku xyah nk cakap ar...mmg pening sgt2...haritu..just pagi je aku makan....mmg xder selera lgsg nk makan...balik keje ptg tu terus je aku baring..lepas solat magrib aku dh xleh nk bangun..Duk baring je...smpai ar ade satu msj masuk...mase tu dik syu n hawa dh bising2..suh aku g klinik...tp aku kan..mmg degil..opps...bkn degil ar..xdengar kata je...lalalala....si DIA pun sama...paksa aku suh g klinik...mula2 ok lagi..tp bile aku makin degil..dia dh start marah kat aku...huhuhu...time tu sedih sgt2..siap berair dh mata..tp cover punye pasal..kate mata pedih...hahahaha lawak sungguh mase tu...last2 aku pg jugak klinik...phone aku sengaja tinggalkn..mls nk reply msj DIA..lepas selesai g klinik..ktorg terus blik..n sempat aku check msj...si DIA anto lg taye pg xklinik..pun aku xbalas...maybe aku kecik hati lg kot..hahahaha..poyo je ayat...lepas makan ubat..aku xlarat dh..aku tido jap..sb ubt tu..lepas 20 minit br leh makan....lepas aku bangun..hawa citer..ade org taye aku ok ke x..bkn nk call sendiri..suh org lain call..geram gak mase tu..hahahaha....tp syg punye pasal..aku msj gak..hahaha..report ar ape yg patut...:)
Ratu Syahadah 2007...26/11/2010...jumaat..11.23am...

Cadburry Pengubat Demam Ku....

Selasa tu aku mc..sb mlm tu aku demam..doc bg mc..konon suruh rest ar..padahal xder ye..aku xleh tido pun..duk tgk tv jer..bosan pun ade...ptg tu..aku dapat Call dr si DIA...dh ade depan umah..nk bg cadburry kat org demam...hahaha..suke yer mase tu...xtau nk letak muka kat mana mase tu..blushing gile mase amik cadburry tu..hehehe....dlm hati Allah je tahu..happy yer aku....thank sgt2..wat org happy...hihihi..cadburry ni mmg sengaja aku mintak..konon wat ubat..xsangka lak DIA bg betul2..hehe..tp siap kena wat perjanjian tu..tp xpe asal dpt cadburry aku sanggup je..hehehe..dik syu n hawa siap main2 ag..cakap tu ubat paling mujarab..hampeh tul ar..tp mungkin jugak kot..hahaha...
p/s - lain kali leh wat ag kan...lalalalala....
Ratu Syahadah...26/11/2010...11.36am..jumaat...

Friday, November 12, 2010

For the Rest of My Life

I praise Allah for sending me you my love
You found me home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And theres a couple words I want to say

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you

I know that deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together eternally
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you. loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you

I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I I`ll be there for you

I know that deep in my heart

Monday, November 01, 2010

Jangan Mencari Terlalu Sempurna

BUAT PEDOMAN BERSAMA.

Jika kamu memancing ikan.... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu.... Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.... Karena ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga ......... Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang... Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya.... Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja.... Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu....

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu.... Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang.... Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya.... Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa.... Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya. Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain.. Terlalu ingin mengejar kelezatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU... Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain. Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang ain Kamu juga yang akan MENYESAL....

p/s - kesempurnaan bukan pada rupe..bukan pada harta..tp pada akhlak,peribadi dan agamanya...aku terima dia seadanya...:)

Friday, October 22, 2010

Kisah Monyet Dan Angin

Tersebutlah kisah, ada seekor monyet yang berpaut di sebuah pokok. tanpa disedarinya, ada tiga jenis angin yang sedang melihat monyet tersebut iaitu angin ribut, angin taufan dan angin tornedo. mereka masing2 sedang mencabar sesama sendiri siapa yang boleh menjatuhkan monyet comel tersebut. mulalah si angin ribut mulakan tiupannya. Pheww.... Pheww...Pheww, si angin ribut meniup. melihatkan ada angin, sang monyet kuat berpaut di dahan pokok. sehinggalah si angin ribut putus asa lalu kembali pada si angin taufan dan tornedo. mereka ketawa kerana melihat si angin ribut pulang dengan hampa. kemudian, bermulalah pula cubaan si angin taufan. dengan kuatnya, angin taufan meniup sehingga berpusing2. sang monyet semakin kuat berpaut pada dahan pokok bagi mengelakkan ia jatuh. setelah beberapa ketika, si angin taufan kembali juga dalam keadaan yang hampa. apa lagi, si tornedo ketawa terbahak2. akhirnya, si tornedo dengan bangganya menggunakan kuasa tornedonya yang hebat dan sangat kuat itu dengan harapan monyet itu akan jatuh tersembam di tanah. semakin kuat angin tornedo, semakin kuat dan erat sang monyet berpegang pada dahan pokok tersebut. si tornedo pulang dalam keadaan yang sangat hampa dan kecewa. tiba2 datang la si angin sepoi2 bahasa untuk mencuba nasib. abang2nya ketawa terbahak2 melihatkan keinginan adik mereka yang ingin menjatuhkan sang monyet. si angin sepoi2 bahasa pun mula meniup dengan lemah longlai. sang monyet berasa sangat selesa dengan angin sepoi2 bahasa lalu tertidur dan akhirnya terlepaslah pegangan sang monyet pada dahan pokok dan jatuhlah sang monyet itu ke tanah. sekian... ehh..nanti dulu...hehe..tau tak apa pengajaran yang ingin disampaikan dalam cite ni? ini bukan sekadar cerite tapi mempunyai makna tersirat. sebenarnya kisah di atas ini mempunyai kaitan yang sgt2 rapat dengan kita sebagai manusia. hidup kita penuh ujian bukan? haa..jangan ingat ujian itu kesusahan semata. hakikatnya kesenangan yang kita ada juga adalah ujian. malah lebih bahaya kerana ianya tak nampak oleh kita. stuju dengan saya? kita selalu akan kembali kepada fitrah, iaitu kembali pada Allah bila kita menghadapi kesusahan bukan? tapi berapa ramai antara kita yang mengingati Allah ketika kita dalam keadaan senang lenang? tak ramai...tak ramai. bila kita ditimpa kesusahan, kesempitan dan kesedihan, Allah lah tempat kita mengadu, memohon pertolongan. dada ini terasa sempit, tidak tenang, gelisah, susah dan menangis bila datangnya sesuatu ujian. namun ia sebenarnya satu petanda menunjukkan Allah sayang pada kita. malah lebih sayang pada kita. kerana Dia sentiasa menunggu2 hambaNya meminta2, merayu2 pada Dia. semakin banyak ujian/mehnah yang kita terima sebenarnya semakin dekat kita dengan Allah. seperti mana kisah monyet di atas, semakin kuat angin yang diterimanya, semakin kuat sang monyet berpaut pada dahan pokok. Firman Allah:Sesungguhnya, orang-orang yang berkata "Tuhan kami adalah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat-malaikat akan turun kepada mereka (dengan berkata), "Janganlah kamu berasa takut dan janganlah kamu bersedih hati, dan bergembiralah kamu dengan (memperoleh) syurga yang telah dijanjikan kepadamu." (Al-Fussilat 41:30)

Thursday, October 21, 2010

20.10.2010 Catat sejarah

Hari ini dalam sejarah...aku dan hawa terlantar dekat rumah...ni semua gara-gara semalam...lepas je balik dari klinik ktorg singgah di nadyla..hawa dh terlewat makan..dia dh kena medu(gastrik bahasa doc)...lepas makan terus ktorg balik..smpai je kat parking...hawa xleh nk jalan..terus terkulai..kelam kabut ktorg dibuatnya..ktorg cube buat mcm biase...urut mana-mana part yg leh legakan dia..tapi adk syu dh warning siap2 kat aku..jangan sentuh hawa..nti aku yg xleh nk jalan..tapi aku degil jugak..kesian tgk dia..aku urutlah kaki dia...xsmpai 15 minit..dada aku dh sesak...kaki n tangan dah sejuk...xtahu dh nk wat ape..nk berdiri pun xlarat dh...terus aku terduduk kat tepi kereta...dh xterlarat...nafas pun dh tercungat2...dalam 2 jam ktorg terpaksa duk kat situ...tgu sampai hawa sedar..dalam 12.30 am..br lah ktorg naik..dalam keadaan terhuyung hayang..kami gagahkan jugak bawak hawa naik...smpai je atas umah..aku dh xleh nk jalan..nasib smpai jugak dalam bilik..terus baring..dada sakit sangat..nk nangis pun ade...satu tubuh aku sakit...napelah berat sangat sakit kali ini...smpai malam tu aku xleh lena..asyik terjaga je..smpai ke subuh...subuh tu buat hal lg..lg teruk..xleh nk bangun..macam lumpuh setengah badan...aku amik keputusan untuk mc je..kami pun tido sampai 9 lebih..smpai tengahari..br pg klinik..ubat yg hawa dapat sama ngan ubat yg aku dapat semalam..aduh ubat tu mcm xder kesan sgt..nasib jumpe ubat yg mase hawa masuk HKL dulu...makan ubat tu..terus tido..smpai asar..bangun asar tu dh okes sikit..dh leh gelak2..lepas ni aku xmo dh urut org..nk jaga makan...xnk dh rase sakit macam ni...serik dh aku...hehehe...malam ni sakit telinga dengar adk syu beletir...apepun dengar je ar...demi kebaikan bersama...lepas ni xleh degil2..masuk waktu makan...kena makan...

Monday, October 18, 2010

18.10.2010 Takdir Penentu Segalanya..

Hari ini merupakan satu hari yang tidak pernah aku sangka dan jangka…segalanya perancangan Allah..Allah tunjukan aku jalan…jalan yang sepatutnya aku pilih… semalaman aku fikir…adakah perlu aku berterus terang atau aku perlu lupakan sahaja…dengan kata lain tipu diri sendiri…terdetik dihati ini satu perkataan yang membuatkan aku yakin…yakin dengan keputusan yang bakal aku ambil… “Beri peluang pada diri sendiri dan diri insan itu..”.

Dengan keputusan yg aku ambil..aku cube mencari kepastian..mencari jawapan dari insan itu…bermula dengan usikan dan gurauan…akhirnya dia mengaku..begitu juga dengan diri aku…aku cube memberi ruang dalam hati ini..untuk insan itu..walaupun aku pernah tutup pintu hati ini..setelah kerap kali dikecewakan…aku jadi hilang keyakinan buat insan bernama lelaki…

Tapi kali ini..entah bagaimana..dia berjaya membuat aku tersayang kat dia..hahaha terjatuh hati kat dia, haha lawak pun ade..termakan kata-kata sendiri..malu jugak aku..dia pun sama…selalu kawan-kawan kenenkan ktorg..tapi diorg xtahu pun ktorg dh jadi…xperlu amik masa yang lama…aku pun terkejut..just satu hari..puas kami bincang..pertimbangkan ape yang patut..n luah ape yang ade dihati masing2…akhirnya keputusan kami ambil…buat masa ni kawan n kenal hati budi masing-masing…belajar terima kelebihan dan kekurangan masing-masing…

Alhamdulilah..hati ini boleh menerimanya…aku cube belajar terima kelebihan dan kekurangan dirinya…aku belajar untuk kenal diri dia sebenar-benarnya..bukan satu yang mudah untuk mengenali insan bernama lelaki ini..tapi kami dah sepakat..buat masa ini biarlah dirahsiakan dulu...sampai masa yang sesuai..kami akan bagitau kat kawan-kawan...insyaAllah..dan andai ade jodoh kami...alhamdulilah..semoga pilihan aku kali ini..adalah tepat..pilihan yang Allah telah tetapkan di luh mahfuz...insyaAllah dan semoga jodoh kami sehingga ke akhir hayat kami...ameen....

Ratu Syahadah

51100 Kuala Lumpur...

Friday, September 24, 2010

Rebah Dan Pengharapan

Ya Allah.. ku Redha dengan segala ketentuanMu..
Namun hingga saat ini ku tak mampu menahan mutiara itu dari mengalir…
Hangat sebentar wajahku tatkala segalanya itu datang menyapa..
Tanpa kusedari…tanpa kupinta..
Allahhu rabbi..
Ampukan hambaMu ya Allah..
Kerana tak mampu mengharungi dugaan ini…
Kerana tak mampu menggalas amanah yang Kau beri ini dengan baik…
Sesungguhnya diriku ini sangat lemah tika mana ujian itu datang menyapa…
Kutahu amanah ini bukan milikku…tapi anugerah dariMu..
Tiada apa yang ku dambakan melainkan rahmat kasihMu yang Maha Esa..
Hanya Kau saja yang Mengetahui isi hatiku..
Aku insan lemah..
Tiada daya melainkan dengan bantuan dan pertolonganMu..
Ya Allah…kurniakan hambaMu ini kekuatan agar rebahku ini disertai dengan bangkit kembali..
Aku ingin berehat sebentar dari segala yang memenuhi fikiran ini..
Dari segala yang melanda hati ini…
Aku punya perancangan, aku punya impian agar perjalananku ini tidak terus rebah,
Agar perjalanan ku ini tak selalu lelah..
aku ingin aturkan perjalanan ku ini agar rebahku ini bangun semula…
Bukan rebah buat selama-lamanya…
Namun ku tahu,, perancanganMu ya Allah Lebih Hebat dan mengatasi segalanya..
Berilah aku kekuatan ya ALLAH…
RedhaMu ku damba, rahmatMu kupinta, kasihMu kutagih, keampunanMu kuharapkan..
Bantulah hambaMu yang lemah ini dalam meredahi duri-duri yang tertegak di atas jalanMU..
Hanya padaMu kuharap dan kuserahkan segalanya..
Amen ya RAbb..

Tuesday, September 21, 2010

Pertemuan Yang Allah Tak Izinkan....

Pada raya ke 7 ex smkbb plan nk jumpe..aku plan kat hazlan bistro..tp bila pg..hazlan tutup lak..terpaksalah tukar plan..ana cadangankan pg t cafe...ktorg berkumpullah kat t cafe...tapi xramai pun dalam 9 org je..best jugak leh jumpe kawan2..lame dh xlepak2 mcm tu...tp xsemua yg nk join..xpe..janji ade jugak yg sudi...byk jugak yg ktorg share2 kat situ..tukar2 citer raya..n pengalaman blik raya...

Dalam tengah best2..duk borak2...datang sorg lg kawan ktorg..tambah ar co rum ktorg..hehehe...best jugak..mamat tu lagi poyo..dh ar mase scool..aku mmg anti sikit..tp skg dh matang kan..semua dh besar..ad kerjaya masing2..ok ar...walaupun ade kawan2 kate dia belagak..bagi aku..aku xkisah pun..janji dia layan kawan2 elok n ramah je..

Nak dijadikan citer..tetibe mamat tu ajak member aku sorang tu pg karok...member sorg ag tanye ar.."ko pergi ngan sape lagi"..jawapan yg best.." aku pi 5 org..3 pempuan n 2 lelaki, n gerenti xder maksiat"...tu aku xkisah..tp yg aku kesah..name yg dia sebut dalam list lelaki bersama dia..mase tu mamat tu kate dia tgu guys tu..hati aku mase tu nk pecah je aku rase..dalam hati xmo ar jumpe..kalu jumpe ape aku nk wat..ape aku nk cakap..senyum je...?? semua ade sebati dalam kepala aku...

Tapi Allah tu maha kaya..dia xnk bg aku jumpe someone tu..jadi ktorg blik dulu..br dia dtg...syukur sangat2...sb mase tu aku xsedia lg tuk jumpe dia..next time kalu ade jodoh..insyaAllah akan jumpe lg...:)

Ratu Syahadah...

51100 Kuala Lumpur..

Tuesday, September 14, 2010

keje giler?

Petang raya kedua aku ngan zack beraya ke umah ilah dekat kubang parit..kesempatan itu aku guna untuk ronda2 di kampung D****** B*****...just suka2..je..kalu jumpe alhamdulilah...tp ptg tu nasib xmenyebelahi ktorg..xjumpe...ktorg pun pg r beraya umah reda n ana...mlm tu dalam keletihan..aku xlayan dh msj masuk...esk pagi ye aku br check msj dr sape..terkejut aku..bile zack kate dia dh tahu kat mn tempat tu...dl tghari zack mai amik aku...ktorg beraya umah kembar n aisha...ptg tu sempat lg aku meronda kat area tu lg...tp kali ni Allah permudahkan jalan..aku jumpe jugak..tp dada aku berdebar..Allah sj yg tahu..smpai zack tegur..nape tangan ko smpai pucat xder darah..pastu sejuk sgt tangan aku time tu..ya Allah..teruk sgt aku rase...siap cover muka ngan speck hitam yg tak tahan tu..gelak besar aku ngan zack mase tu...tp semua tu xberakhir smpai situ je..raya kelima hawa lak..nk kenal..aduh..aku kate xyah ar lalu ikut situ..degil jugak nk lalu..lalu ar..bile dh lalu..aku tunjuk je..siap nk masuk...ish2..lebih2 sungguh minah tu..tp aku tahu dia sj nk acah aku..nk suh aku gelabah..mmg aku gelabah beb...dalam dada ni macam nk pecah dh...tu ar pengalaman yg aku xleh lupe..raya tahun ni macam2 hal..yang jadi..moga dipermudahkan segalanya...dan kenangan yg smpai bile2 aku xakan lupekan...:)
Ratu Syahadah
21080 Kuala Terengganu
11.49 pm...

Monday, September 13, 2010

Izinkan Abang Nikah Satu Lagi..Boleh?

"Sayang, Abang minta izin untuk nikah sorang lagi," Aliyah yang sedang melipat kain, terdiam seketika.

Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak.

Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di dalam TV, sementelah TV juga dipasang.

Tapi, ahh bukanlah. TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk?

Dia menghela nafas panjang.

Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum.

Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang.

Segelas air sejuk diteguk perlahan. Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya, mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur.

Buat Lelaki, tanamkan sifat belas dan kasihan kepada wanita yang lemah

Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya.

Kini, anak-anak kian beranjak remaja dan kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin, lalu pengabisannya dia kembali kepada suaminya.

Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah.

Namun, kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

"Kau mampu Asraf, dengan gaji kau, aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga," sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

"Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis," masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah.

Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat.

Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak- anak.

Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.

"Abang , Aliyah setuju dengan permintaan Abang. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu," Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya.

Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran.

Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

"Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja, boleh?" pelik benar permintaan isterinya.

Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju.

Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan.

Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur.

Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga.

Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak.

Buat Wanita, belajarlah untuk setia kepada hanya seorang manusia iaitu suami

Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu.

Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

"Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri Abang," terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau. "Kak Aliyah yang minta," masih lembut dia memujuk Qis.

"Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?" "Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!" terkejut Asraf Mukmin.

"Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. Abang dah lama hidup dengannya. Abang faham," Qistina mengalih pandangannya.

Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua.

Heh, ini Qistina lah, jangan haraplah jika nak membuli aku.. Desis hati kecil Qistina.

Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu.

Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya.

Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah.

Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra.

Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di Masjid Putra.

Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid dan kemudiannya menghadiri majlis kuliah agama.

Membaca Al-Quran secara bertaranum itu adalah kesukaannya.

Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan.

Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji.

Menitis air matanya. Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu.

Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah.

Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.

Tit.. tit... sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya. "Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik utk Abang jadikan isteri. Qis tidak sehebat Kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama Abang."

Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.

Kepada: Asraf Mukmin, Suami yang tersayang...

Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.

Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu. Abang yang dikasihi, genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina.

Terima kasih kerana Abang membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.

01.Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan. Baju- bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tak sanggup Abang diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa Abang sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi Abang nak menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan Abang...

02.Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan Abang. Aliyah tahu selera Abang hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera Abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, Abang muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka. Kesian nanti, tak makan la pula anak-anak kita. Aliyah sayangkan Abang...

03.Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat Abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak-anak Abang untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung... Aliyah sayangkan Abang...

Abang yang disayangi, cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah tak terdaya. Abg lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, Abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan Abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.

Abang yang dicintai, di dalam sampul ini ada borang keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak.

Jika munajat Abang di Masjid Putra mengiayakan tindakan Abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina.

Oh ya, lupa nak cakap, Qistina telah berada di Sawarak. Menunggu Abang... Aliyah sayangkan Abg...

Tetapi jika Abg merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri Abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah... Aliyah sayangkan Abg.

Tetapi, jika Abg merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk Abang.. tolonglah bukakan pintu bilik ni. Aliyah bawakan sarapan kegemaran Abang, roti canai.. air tangan Aliyah.

Salam sayang, Aliyah Najihah binti Mohd Hazery.

 

Erti Perjalanan Hidup Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal